close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה כולל ייעוץ עסקי לחברות?

מערכת שורשכ אלול, תשפג06/09/2023

מהם השלבים שעוברים עסקים שמקבלים ייעוץ מקצועי לקידום העסק?

תגיות:
צילום: freepik

הצלחה עסקית במאה ה-21 היא דבר חמקמק מאוד: כשהתחרות, בכל תחום כמעט, קשה מאוד, וכשהרגולציה מכבידה ורף הציפיות של הלקוחות נמצא במגמת עלייה מתמדת – כל פנייה לא נכונה במהלך המסע עלולה להוביל לקריסה. גם בלי משברים דרמטיים, קו דק מפריד בין שגשוג לבין דשדוש, וכשהמציאות תזזיתית, הקו הדק הזה פריך במיוחד.

המסקנה המתבקשת היא שכל עסק זקוק למפת דרכים שתציג את הדרך הנכונה להצלחה. זוהי המהות של ייעוץ עסקי לחברות, ובעמוד זה תמצאו מידע מפורט אודות השירות – כך שתוכלו להבין האם הוא רלוונטי גם עבורכם בנקודת הזמן הנוכחית.

שלב ראשון: הגדרת מטרות ואיסוף מידע
הפעולה הראשונה שמבצע יועץ עסקי מנוסה היא להגדיר מטרות. ליתר דיוק, מסייע לבעל או בעלת החברה לנסח את המטרות האופטימליות מבחינתם. יש עסקים שמנסים להתבסס בשוק, יש עסקים שמבחינתם השאיפה היא להתרחב, יש כאלה שמבקשים לעבור לתחום חדש, אחרים לוטשים עיניים לשווקים בינלאומיים, וישנן עוד מטרות אפשריות. כדי לדעת איך להגיע ליעד – קודם כל חשוב להבין באופן מדויק לחלוטין מהו אותו ידע.

מיד לאחר מכך יתבצע איסוף המידע הנחוץ – מתוך החברה, מהשוק שבו היא פועלת ולעיתים גם מתחום רחב יותר – לצורך התכנון האסטרטגי המיטבי.

ניתוח הפעילות באמצעות מודלים מתקדמים
השלב השני של ייעוץ עסקי לחברות הוא ניתוח ההתנהלות של החברה. הניתוח מבוסס על מודלים מתקדמים – למשל SWOT, מודל שמפרט את חוזקות העסק (Strengths), את החולשות שלו (Weaknesses), את ההזדמנויות הניצבות בפניו (Opportunities) ואת הסיכונים (Threats). לאחר מכן אפשר, למשל, לבחון איך החוזקות מאפשרות לממש הזדמנויות, להיות מודעים לסיכונים הנובעים מהחולשות ולהיערך לקראתם ועוד.

דוגמה נוספת היא מודל BCG – מטריצת צמיחה - נתח שוק. ציר X של המטריצה הוא נתח השוק של כל מוצר, ואילו בציר Y מופיע שיעור הצמיחה בענף. על בסיס המטריצה ניתן לזהות אם מוצר מסוים הוא "פרה חולבת" (נתח שוק גבוה, צמיחה איטית – פוטנציאל לרווח גבוה גם בלי השקעה מרובה מדי, אם כי נדרש שימור של המצב הקיים), "כלבלב" (נתח שוק נמוך, צמיחה איטית – פעילות שאין בה תועלת כלכלית אמיתית), "כוכב" (נתח שוק גבוה, צמיחה מהירה – בשלב ראשון הרווחיות נמוכה מפני שנדרשת השקעה מסיבית כדי להיכנס לשוק, אבל בהמשך כל כוכב עשוי להפוך לפרה חולבת), או סימן שאלה (נתח שוק נמוך, צמיחה מהירה – ולכן ישנה אי ודאות גבוהה).


תוכנית עסקית מפורטת
לאחר הניתוח המדוקדק, איש מקצוע מיומן בתחום של ייעוץ עסקי לחברות פונה להכין תוכנית אופרטיבית ספציפית למימוש המסקנות מהניתוח. בחלק מהמקרים התוכנית כוללת אימוץ טכנולוגיות חדשות שיסייעו לנצל הזדמנויות, למנף את החוזקות של החברה ולהיכנס לשווקים חדשים. תוכנית זו מועברת לבעלי החברה ו/או לדירקטוריון, וניתן כמובן לשנות אותה בהתאם לדרישותיהם.

הטמעת התובנות של ייעוץ עסקי לחברות
השלב האחרון של ייעוץ עסקי לחברות הוא מימוש התוכנית והטמעת השינויים הנחוצים. שלב זה נמשך בדרך כלל בין שנה לשנתיים – תוך ליווי צמוד של היועץ העסקי, גם על-מנת לוודא שההטמעה מבוצעת באופן אופטימלי וגם על-מנת לבחון את השפעות התוכנית בפועל, ובמידת הצורך לשדרג אותה עוד.

הוסף תגובה
צילום: freepik
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה